Den Haag lanceert nieuwe ‘Royal Tour’

30 August 2021, 16:19 uur
Den Haag & Regio
mainImage

Hotel des Indes vormt op donderdag 9 september om 10.30 uur het decor voor de lancering van de nieuwe ‘Royal Tour’. De vernieuwde audio- en videotour bevat unieke historische beelden en geeft een kijkje achter de veelal gesloten deuren van paleizen en monumentale panden. Deze lancering is tegelijkertijd ook de start van het koninklijk programma. In de periode van 11 tot en met 21 september zijn er tal van activiteiten. Zo is er de openstelling van de Koninklijke Wachtkamer, een historische rondvaart op de Hofvijver, koetsenritten en de openstelling van het Kabinet van de Koning en delen van het Binnenhof tijdens de Open Monumentendag. Het volledige programma is te vinden op denhaag.com/koninklijk.

Royal Tour

De Royal Tour is een gratis wandeling van 3,37 kilometer langs zeventien locaties in de historische binnenstad van Den Haag. Tijdens de route ontdekken bezoekers en inwoners van de stad de geschiedenis onder andere aan de hand van audiofragmenten en videobeelden, die eenvoudig zijn te openen op de smartphone. Dit kan op elk gewenst moment, zonder aanmelding. Zo gaat de tour langs bekende koninklijke locaties, zoals Paleis Noordeinde, maar is er ook aandacht voor locaties waarvan lang niet iedereen weet dat er een interessant koninklijk verhaal achter schuilgaat. Neem Paleis Kneuterdijk, een prachtig gebouw in de binnenstad waar nu de Raad van State is gevestigd. Het is slechts sporadisch te bezoeken, maar wandelaars van de Royal Tour ontdekken in een video dat het gebouw in 1717 is ontworpen en vanaf 1816 een paleis werd toen Koning Willem II met zijn vrouw Anna Paulowna in het gebouw ging wonen.

Nieuwe trekpleister voor de stad

“De coronacrisis heeft een zware impact gehad op de ondernemers in de stad. De gemeente steunt en stimuleert daarom graag dit soort initiatieven die een bijdrage leveren aan het herstel van de bezoekerseconomie. Zo vormt het koninklijk programma een mooie nieuwe trekpleister voor de stad, waarbij bezoekers en bewoners de koninklijke historie van de stad kunnen ontdekken”, stelt wethouder Bruines.

“Den Haag is dé koninklijke stad van Nederland en daar komen bezoekers speciaal voor”, legt Marco Esser (directeur The Hague & Partners) uit. “We weten dat de behoefte om Koninklijk Den Haag op een betere manier te beleven groot is. Daarnaast weten we uit onderzoek dat een op de vijf Nederlanders graag een informatieve stadswandeling maakt tijdens een stedentrip. De Royal Tour speelt in op beide behoeftes en kan zo meer bezoekers naar de stad trekken. De actieve stedentripper is het soort bezoeker dat we graag zien in Den Haag.”

The Hague Marketing Bureau, het onderdeel van The Hague & Partners dat verantwoordelijk is voor de toeristische marketing van de stad, heeft de Royal Tour in opdracht van de Gemeente Den Haag ontwikkeld i.s.m. Starsound en Flink. Voor de ontwikkeling is samengewerkt met de eigenaren of beheerders van de verschillende koninklijke locaties die in relatie staan tot het Koninklijk Huis. Zo werden er unieke filmbeelden gemaakt in het pand waar het Kabinet van de Koning huist aan de Korte Vijverberg. De Stichting Marketing Haagse Binnenstad organiseert in opdracht van de gemeente het Koninklijk programma.